Stílustanácsadói tippek céges, üzleti kultúrához
Míg télen, ősszel könnyebb tartani az öltözködési protokollt, 30 fok felett
már nem biztos. Mégis érdemes nyáron is figyelni a megfelelő öltözetre,
különösen olyan munkakörben, üzleti környezetben, ahol a
megfelelő megjelenés elengedhetetlen a sikerhez.
Anna gyermekét orvosi
ügyeletre vitte a hétvégén. Belépett a rendelőbe, ahol két hölgy tartózkodott.
Az egyiken térdig érő szűk szoknya, hozzá egy blúz - ahogy illik szépen betűrve-,
azon fehér köpeny, ami nem volt begombolva. A másik hölgy melegítőnadrágot, pólót, felette szintén fehér köpenyt viselt.
Anna ösztönösen odasétált a szoknya-blúz összeállítást viselő hölgyhöz: "Jó
napot kívánok doktornő..." - kezdte mondandóját, mire az üzenet fogadója intett,
hogy nem ő az orvos, hanem a másik személy. Az öltözéke azonban nem ezt
kommunikálta, hanem arra engedett következtetni, hogy ő lehet az orvos.
Ebből a rövid történetből egyértelmű, hogy az az öltözködésünk
az önkifejezésünk eszköze, a külsőnkkel anélkül is kommunikálunk, hogy egy szót
is szólnánk. Szavak nélkül is sokat elárulunk magunkról, sok esetben még arról
is, hogy mivel foglalkozunk, hogy érezzük magunkat vagy mit gondolunk a
világról, önmagunkról.
A "nem a ruha teszi az
embert" szlogent el kell felejteni, az öltözékünkkel megtiszteljük a
környezetünket és saját magunkat is.
Alkalomnak és
egyéniségünknek megfelelően
A hetvenes években örmény származású amerikai Albert Mehrabian pszichológus
professzor kutatásai során bebizonyította, hogy bizonyos feltételek esetén (amikor a szóbeli közlés és a nonverbális jelek
más üzenetet közvetítenek) az emberek egymásra gyakorolt hatása 55 százalékban a megjelenéstől - öltözék, kiegészítők, frizura,
nőknél a smink is - függ. A következő 38 százalékot a nonverbális kommunikáció,
és a hang teszi ki, majd a maradék 7 százalékot a mondandónk tartalma. A
kutatási eredmények interpretálását azóta számos kritika érte, ennek ellenére
sokakat elgondolkodtatott a külső megjelenés fontosságáról. Tény, hogy a
külsőnk megreformálásával meg tudjuk változtatni a másokban rólunk kialakult
képet. Éppen ezért fontos, hogy az összkép hiteles legyen, ugyanis, ha
harmóniában van az egyéniségünkkel a külsőnk, akkor nőni fog az önbizalmunk és
az önbecsülésünk.
A mai
felgyorsult világunk munkahelyein, az üzleti életben - ahol sorsdöntő üzleti
megállapodások születnek, életbevágó fontosságú találkozások történnek - érdemes
gondosan kiválasztani öltözékünket. Hogyan tegyük mindezt? Alapszabály, hogy mindig
az alkalomnak és az egyéniségünknek megfelelően öltözzünk.
Nyáron
az irodában
A nyári hőségben sokkal
kevesebb ruhadarabot viselünk, nincs annyi réteg rajtunk, mint a hűvösebb
időkben, mégis a legfontosabb tanács, hogy nyáron is legyünk megfelelően felöltözve,
és próbáljunk meg az adott munkahely, iroda elvárásainak megfelelni. Számos
helyen van előírt munkahelyi öltözködési szabályzat (dress code), ami
egyszerűvé teszi a dolgunkat, mert tudjuk, hogy mihez kell alkalmazkodni. Ha
nincs előírás, akkor is vannak olyan íratlan "szabályok", amiket érdemes betartani.
Nők esetében a vállak minden esetben takarva legyenek, irodában zártabb cipőt
viseljenek, a derék ne látszódjon ki a ruha alól, kerüljük a mély dekoltázst, a
szoknyahossz térd környéki legyen. Férfiaknak zárt cipő, zokni és hosszú ujjú
ing ajánlott, rövid nadrágot kerülni kell az irodában. Figyeljünk arra, hogy a frizuránk, körmeink
ruházatunk tiszta, ápolt legyen.
Új munkahely esetében
segíthet, ha megnézzük hogyan öltöznek az adott cégnél, mit visel a főnök, akit
ne öltözzük túl, mert az sokszor kínos helyzethez vezethet.
Kivételt képez, ha
egyáltalán nincs elvárt öltözködési kultúra a munkahelyen, azonban ez esetben
is példát lehet mutatni.
Sokan nehezen bírják a nyári klimatizált irodákat, amelyek nem ritkán 10
fokkal is hidegebbek, mint a kinti hőmérséklet. Ebben a helyzetben az egyik
legjobb megoldás a váltás ruha, vagyis ha otthonról kényelmes és lazább ruhában
indulunk is el, magunkkal viszünk egy irodai környezetbe illő viseletet, vagy az irodában tartunk megfelelő cipőt, blézert.