en-Öltözz nyáron is a sikerhez!

08/11/2022

(A Hetek című hetilapban megjelent cikkemet olvashatjátok)

Stílustanácsadói tippek céges, üzleti kultúrához


Míg télen, ősszel könnyebb tartani az öltözködési protokollt, 30 fok felett már nem biztos. Mégis érdemes nyáron is figyelni a megfelelő öltözetre, különösen olyan munkakörben, üzleti környezetben, ahol a megfelelő megjelenés elengedhetetlen a sikerhez.

Anna gyermekét orvosi ügyeletre vitte a hétvégén. Belépett a rendelőbe, ahol két hölgy tartózkodott. Az egyiken térdig érő szűk szoknya, hozzá egy blúz - ahogy illik szépen betűrve-, azon fehér köpeny, ami nem volt begombolva. A másik hölgy melegítőnadrágot, pólót, felette szintén fehér köpenyt viselt. Anna ösztönösen odasétált a szoknya-blúz összeállítást viselő hölgyhöz: "Jó napot kívánok doktornő..." - kezdte mondandóját, mire az üzenet fogadója intett, hogy nem ő az orvos, hanem a másik személy. Az öltözéke azonban nem ezt kommunikálta, hanem arra engedett következtetni, hogy ő lehet az orvos.

Ebből a rövid történetből egyértelmű, hogy az az öltözködésünk az önkifejezésünk eszköze, a külsőnkkel anélkül is kommunikálunk, hogy egy szót is szólnánk. Szavak nélkül is sokat elárulunk magunkról, sok esetben még arról is, hogy mivel foglalkozunk, hogy érezzük magunkat vagy mit gondolunk a világról, önmagunkról.

A "nem a ruha teszi az embert" szlogent el kell felejteni, az öltözékünkkel megtiszteljük a környezetünket és saját magunkat is.

Alkalomnak és egyéniségünknek megfelelően

A hetvenes években örmény származású amerikai Albert Mehrabian pszichológus professzor kutatásai során bebizonyította, hogy bizonyos feltételek esetén (amikor a szóbeli közlés és a nonverbális jelek más üzenetet közvetítenek) az emberek egymásra gyakorolt hatása 55 százalékban a megjelenéstől - öltözék, kiegészítők, frizura, nőknél a smink is - függ. A következő 38 százalékot a nonverbális kommunikáció, és a hang teszi ki, majd a maradék 7 százalékot a mondandónk tartalma. A kutatási eredmények interpretálását azóta számos kritika érte, ennek ellenére sokakat elgondolkodtatott a külső megjelenés fontosságáról. Tény, hogy a külsőnk megreformálásával meg tudjuk változtatni a másokban rólunk kialakult képet. Éppen ezért fontos, hogy az összkép hiteles legyen, ugyanis, ha harmóniában van az egyéniségünkkel a külsőnk, akkor nőni fog az önbizalmunk és az önbecsülésünk.

A mai felgyorsult világunk munkahelyein, az üzleti életben - ahol sorsdöntő üzleti megállapodások születnek, életbevágó fontosságú találkozások történnek - érdemes gondosan kiválasztani öltözékünket. Hogyan tegyük mindezt? Alapszabály, hogy mindig az alkalomnak és az egyéniségünknek megfelelően öltözzünk.

Nyáron az irodában

A nyári hőségben sokkal kevesebb ruhadarabot viselünk, nincs annyi réteg rajtunk, mint a hűvösebb időkben, mégis a legfontosabb tanács, hogy nyáron is legyünk megfelelően felöltözve, és próbáljunk meg az adott munkahely, iroda elvárásainak megfelelni. Számos helyen van előírt munkahelyi öltözködési szabályzat (dress code), ami egyszerűvé teszi a dolgunkat, mert tudjuk, hogy mihez kell alkalmazkodni. Ha nincs előírás, akkor is vannak olyan íratlan "szabályok", amiket érdemes betartani. Nők esetében a vállak minden esetben takarva legyenek, irodában zártabb cipőt viseljenek, a derék ne látszódjon ki a ruha alól, kerüljük a mély dekoltázst, a szoknyahossz térd környéki legyen. Férfiaknak zárt cipő, zokni és hosszú ujjú ing ajánlott, rövid nadrágot kerülni kell az irodában. Figyeljünk arra, hogy a frizuránk, körmeink ruházatunk tiszta, ápolt legyen.

Új munkahely esetében segíthet, ha megnézzük hogyan öltöznek az adott cégnél, mit visel a főnök, akit ne öltözzük túl, mert az sokszor kínos helyzethez vezethet.

Kivételt képez, ha egyáltalán nincs elvárt öltözködési kultúra a munkahelyen, azonban ez esetben is példát lehet mutatni.

Sokan nehezen bírják a nyári klimatizált irodákat, amelyek nem ritkán 10 fokkal is hidegebbek, mint a kinti hőmérséklet. Ebben a helyzetben az egyik legjobb megoldás a váltás ruha, vagyis ha otthonról kényelmes és lazább ruhában indulunk is el, magunkkal viszünk egy irodai környezetbe illő viseletet, vagy az irodában tartunk megfelelő cipőt, blézert.

A siker és az öltözködés

A siker és az öltözködés kéz a kézben járnak. Ugyan lehet slamposan is jó eredményeket elérni vállalkozóként, szakemberként, viszont elhanyagolt külsővel az adott terület kevésbé hiteles képviselője lesz az illető.

Napjainkban, amikor az az öltözködési kultúra a lezserség felé halad, sokan nehezen tudják megkülönböztetni a lezserséget a slamposságtól. Görög Ibolya, népszerű protokoll szakértő szerint elsősorban rendezettséget, eleganciát kell sugároznunk: "mielőtt kifogásokat keresnénk magunknak, az elegancia nem pénzkérdés" - hozzáteszi: "Egy szoknya egy blúz egy sál és kész. Az elegáns ember nem késik, az asztalánál rendet tart, mert az elegancia bentről kifelé jön." Leszögezte, ha egy munkavállaló úgy dönt, hogy egy adott cégnél vállal munkát, azzal elfogadja az öltözködési szabályokat tartalmazó etikai kódexet is. "Különbözőek lehetnek a szabályok a pénzügyi cégeknél, a bankvilágban, az ingatlanközvetítőknél vagy éppen az állami hivataloknál, azonban fontos, hogy a mindennapos viselet kellőképpen korrekt és konzervatív legyen" - részletezte a népszerű protokollszakértő.

Pozícióhoz, feladathoz öltözve

Nem a harsogóan drága ruhadarabok azok, amik a sikert kommunikálják rólunk, sokkal inkább egy harmonikus összkép, ápoltság, rendezettség, igényesség.

Alapszabály, hogy mindig egy pozícióhoz, munkakörhöz öltözünk. Egy vezető hitelességéhez különösen hozzátartozik a megfelelő ruhatár. Ugyanakkor teljesen más a dress code egy fociedző, egy mezőgazdász számára, mint egy nagyobb vállalat közép vezetői székében ülő hölgynek vagy úrnak. A kreatív munkakörökben dolgozók sokkal több színt, formavilágot engedhetnek meg maguknak, mint az irodai dolgozók.

Amikor a főnök egy új kihívásokkal teli feladatot szeretne valakire rábízni, akkor előbb fog egy összeszedett külsejű alkalmazottat választani, mint aki strandpapucsban és spagetti pántos felsőben megy dolgozni a legextrémebb körmökkel. Ugyanez igaz állásinterjúra, ahol az első benyomás jelentősége többszörösen felértékelődik. Több körös interjúknál már az első körnél kiesik az a jelentkező, aki nem felel meg az elvárásoknak, vagy akár alulöltözött. Az igényesség mindig belülről jön, így joggal feltételezik, ha a külső nem megfelelő, akkor a munkavégzéshez való hozzáállásunk sem lesz az. 

Smart casual, hétköznapi megjelenés stílusosan

Rendezvények meghívóján gyakran szerepel, az angol smart casual kifejezés, ami szó szerinti fordítása "okos hétköznapi", azonban így szinte soha nem használjuk, hanem az angol kifejezés terjedt el, amit magyarul laza üzleti öltözetnek is nevezhetünk.

Az alapgondolat, hogy a szabályok rugalmasak, de szükség van némi körültekintésre. A smart casual valójában az informális viseletek ötletes, sokszínű és meglepően hatékony ötvözete. Első körben az elegancián van a hangsúly, és csak második sorban a lezserségen. Ha biztosra akarunk menni, érdemes a spektrum formálisabb oldalán maradni, és azokat a ruhákat lazítani egy-egy könnyedebb darabbal., kiegészítővel. Mindez eleinte tervezést és megfontolást igényel, de megéri a figyelmet, hiszen, ha jól érezzük magunkat és passzol külsőnk a munkahelyi miliőhöz, akkor magabiztosabban tudunk helytállni a mindennapi feladatainkban is.

Azon a munkahelyen, ahol nincs öltözködésre vonatkozó elvárás, szintén e mentén érdemes öltözni, ha nem akarunk tévedni.

A professzionális ruhatár részét képezik a minőségi, időt álló alapdarabok. Ide tartozik hölgyek esetében például egy tengerészkék blézer, fehér ing vagy blúz. A fehér póló, a trench coat, az úgynevezett kis fekete ruha, a sötétkék farmernadrág, a klasszikus magassarkú vagy balerina cipő is az alapruhatár részei. Férfiaknál ilyen alapdarab lehet a sötétkék zakó, a fehér és világoskék ing, egy-két jó szabású chino-nadrág, valamint a jó minőségű bőr cipő. Ezek a bázisdarabok jó szolgálatot tesznek a ruhadarabok kombinálása terén, ugyanis, ha ezen kívül semmi egyebet, csupán ezek variációit viseljük, máris egy összeszedett, letisztult benyomást keltünk.

Tomasovszky Andrea, stílustanácsadó


Telefon: +36-70 293 47 24
E-mail: szinesstilus@szinesstilustanacsadas.hu
Tomasovszky Andrea +36-70 293 47 24 szinesstilus@szinesstilustanacsadas.hu 1107 Budapest, Gém u.