en-Hogyan öltözz állásinterjúra?

16/01/2023

A Hetek című újságban jelent meg cikkem a témában, melyet itt olvashattok.

"Amikor a ruha is teszi az embert
Mit viseljünk állásinterjún? Mit javasol a szakember?

Az állásinterjú sorsdöntő lehet, így a szakmai felkészültség mellett ruhaválasztásra, a külső megjelenésre is érdemes kiemelten odafigyelni. A megfelelő ruházat, rendezett frizura jelzi a jelölt elhivatottságát és elvárásait az adott pozícióval kapcsolatban.

A CareerBuilder amerikai álláskereső portál felmérésében több mint 2700 munkaerő-felvételi vezetőt kérdeztek meg azokról a hibákról, amelyek hatással lehetnek a leendő jelöltre az új állásra. Az álláskeresők által az interjú során elkövetett leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy negatívan beszél a korábbi állásairól (52 százalék), arrogánsnak tűnik (51 százalék) és mobiltelefont használ (46 százalék). az interjú során, a leggyakoribb hiba azonban a nem megfelelő megjelenés (57 százalék).

Egy állásinterjú során minden az első benyomással kezdődik. A külsőnkkel kommunikálunk magunkról, ugyanúgy "beszélni" rólunk, mint az önéletrajzunk vagy képzettségünket igazoló papírok, tehát nem tanácsos átgondolatlanul elmenni egy ilyen alkalomra. Még ha az első gondolatunk az, hogy "majd felveszek aznap reggel valamit", akkor sem bízhatjuk a véletlenre a döntést.

Harmóniában az új munkahellyel

Mivel különböző szakmák és munkahelyek vannak, így nincs minden kontextusban alkalmazható öltözködési mód. A megpályázott munkakörnek és pozíciónak megfelelően válasszunk öltözéket. Körültekintően érdemes megnézni, hogy milyen pozícióról, munkatípusról van szó, és ahhoz képest felkészülni, felöltözni. Az is fontos továbbá, hogy a céges hierarchiában hol foglalja el a helyét a megpályázott pozíció. Tájékozódjunk, hogy az adott szektorban és cégnél hogyan öltözködnek.

Pénzügyi, köztisztviselői vagy jogi szektorban különösen fontos a professzionális megjelenés. A formális öltözködési alapelveket kell figyelembe venni, vagyis férfiaknak egy sötét öltöny, egy világos tónusú egyszínű ing, nyakkendő, hölgyek esetében egy irodai stílusú ruha vagy egy kosztüm, illetve nadrágkosztüm blúzzal az elfogadott.

Lényeges a megfelelő méretezés, azaz ne lógjon rajtunk semmi, és ne legyen két számmal nagyobb és a túl szűk ruhadarab sem előnyös. Hölgyeknél ne legyen túl rövid a szoknya, a térd környéki az elfogadott az üzleti életben. Férfiak esetében a nyakkendő mintázata kardinális kérdés. Amennyiben a csíkos nyakkendő mellett tesszük le a voksunkat, azt csak középvezetői szintig lehet viselni az üzleti szféra öltözködési szabályai szerint. Magasabb beosztásban apró mintását illendő választani. A nagy mintákat, és nagy kockás ingeket kerülni kell.

Azokon a munkahelyeken, ahol nincs közvetlen kapcsolattartás ügyfelekkel, a szabályok kevésbé merevek. Elfogadott a kardigán, a pulóver is felsőruházatként. Nem szükséges az öltönynadrág, az úgynevezett chino (két svédzsebbel és farzsebbel ellátott lazább nadrágtípus) is tökéletes férfiak és hölgyek esetében is. Az ingnél már szóba jöhetnek a nagyon apró geometriai minták, az apró kockás vagy a halszálka csíkozású ing. Hölgyeknek egy szivarnadrág egy selyem inggel vagy blúzzal tökéletes megoldás lehet.

Ne öltözzük túl a szakmát!

A smart casual, vagyis az okos hétköznapi outfit, - amelynek jelentését már egy korábbi cikkünkben is kifejtettünk - megfelel a legtöbb szakma számára, ahol nincs formális öltözködési előírás, ahogyan például az építőipari vagy az ingatlanpiaci szektorban.

Hölgyeknél kizárt az erős smink, túl színes és feltűnő ruhadarabok, kiegészítők. Férfiaknál teljesen fölösleges az öltöny és nyakkendő, ha nem akarják túlöltözni a pozíciót.

A színek és a formák tekintetében, a visszafogott, pasztellszínek a megfelelőek, kerüljük a nagy és harsogó mintákat. A biztonság kedvéért válasszunk egyszínű darabot. A kiegészítőket hangoljuk a ruházatunkhoz, sugározzunk harmóniát. Kerüljük a háromnál több árnyalat viselését.

A farmernadrág csak akkor viselhető állásinterjún, ha nincs rajta szakadás, nem koptatott, és csak bizonyos szakmák esetében megengedett (például kommunikáció, marketing, szolgáltatóipar vagy építőipar). Jó megoldás egy blézerrel vagy kiskabáttal viselni.

Olyan kreatív szakmák estén, mint a színházi, a lakberendezői, vagy a dekoratőri munka, a dinamizmust az egyediséget díjazzák az öltözködésben. Ebben az esetben lehet színesebb, kreatívabb az öltözék is.

A formális öltözködés nem azt jelenti, hogy feladjuk a saját egyedi stílusunkat. Ha a viseletünk klasszikus, 20 százalékban vigyünk bele valami egyedit. Ez lehet egy kis kendő, vagy ékszer, egy bross. Valami, ami kifejez bennünket, az egyéniségünket.

Ne hagyjuk az utolsó percre!

Az öltözéket érdemes átgondoltan már napokkal előbb kiválasztani, többször felpróbálni. Ne hagyjuk aznap reggelre, mert nagyon rossz végeredménye lehet. Jó, ha van A és B variáció, akár még a helyszínen az autóban is várhat egy tartalék ruha, ha ráömlene az ingre a reggeli kávé vagy hasonló. Amennyiben egy adott ruhát kifejezetten az állásinterjú alkalmából vásároltunk, mindenképp vegyük fel előtte. Mozogjunk benne, próbáljunk leülni, ami azért fontos, hogy ne történjenek nem várt dolgok a nagy pillanatokban, akár szakadás, és ne tűnjön úgy, hogy kényelmetlenül érezzük magunkat.

Bármilyen állásra pályázik az ember, a vállak takarva legyenek, A túl rövid és túl kivágott ruhadarab nem való egy állásinterjúra. Rövidnadrágban, papucsban még nyáron sem illik állásinterjúra menni.

Alaptétel, bármilyen szakmáról legyen is szó, tisztán és ápoltan illik menni az interjúra. A ruha legyen tiszta, vasalt. A cipő, körmök tisztaságára is nagy figyelmet kell fordítani, frissen mosott hajjal, enyhe sminkben, férfiaknak frissen borotválkozva. Ne fújjunk magunkra parfümesőt, az enyhe illat a megfelelő."

Tomasovszky Andrea 

stílustanácsadó

Telefon: +36-70 293 47 24
E-mail: szinesstilus@szinesstilustanacsadas.hu
Tomasovszky Andrea +36-70 293 47 24 szinesstilus@szinesstilustanacsadas.hu 1107 Budapest, Gém u.